Cholesterol a strava

Cholesterol je látka tukovej povahy, ktorá je súčasťou každej našej bunky. Je dôležitou stavebnou jednotkou nervov, mozgových buniek a surovinou pre syntézu niektorých hormónov. Väčšinu cholesterolu si organizmus vyrába sám, časť cholesterolu prijímame stravou. Cholesterol je pre organizmus nevyhnutný, ale nesmieme ho mať v krvi nadbytok.

Existujú dva základné druhy cholesterolu:

  1. Cholesterol pochádzajúci zo stravy (vonkajší) sa nachádza v jedle, ktoré skonzumujete. Je súčasťou potravín rovnako ako sacharidy, tuky, bielkoviny, vitamíny a minerály. Tento cholesterol sa nachádza iba v živočíšnych zdrojoch. Keď Vám lekár zmeria koncentráciu cholesterolu v krvi, nevie, koľko cholesterolu konzumujete zo stravy . Vonkajší cholesterol Vám nemôže zmerať a ani nemôže z tejto hodnoty určiť, koľko ste zjedli slaniny alebo kuracích pŕs.
  2. Cholesterol vznikajúci v pečeni (vnútorný) je síce chemicky identická látka ako cholesterol zo stravy, ale neznamená to, že vznikajú rovnako a že s ním prebiehajú rovnaké biochemické reakcie. Rozdiel je v tom, že tuky a cholesterol pochádzajúce zo stravy sa nemusia vždy premeniť na telesný tuk a cholesterol v krvi. Spôsob, akým naše telo vytvára krvný cholesterol a telesný tuk, je nesmierne zložitý a zahŕňa množstvo chemických reakcií.

Normálna hranica cholesterolu v krvi je rôzna v rôznych krajinách, v závislosti od vplyvu farmaceutických firiem na zdravotný systém (čím vyššie sú povolené hranice, tým väčší vplyv v krajine má farmaceutický priemysel):

  • 2,1 – 3,4 mmol/l  Čína (priemerná úroveň cholesterolu v Číne je 3,3 mmol/l)1
  • 2,9 – 5,0 mmol/l – Slovensko (priemerná úroveň cholesterolu v SR je 6 mmol/l)2
  • 4,4 – 5,2 mmol/l – Česká republika (priemerná úroveň cholesterolu v ČR je 6 mmol/l)1
  • 4,4 – 5,2 mmol/l – USA (priemerná úroveň cholesterolu v USA je 6 mmol/l)3

Na základe 32 ročnej Čínskej štúdie (1983-2015) sa zistilo, že nižšie koncentrácie krvného cholesterolu sú spojené s nižším výskytom ochorení srdca, rakoviny a ostatných chorôb „západu“. Platí to aj pre také koncentrácie cholesterolu, ktoré ležia hlboko pod hodnotami považovanými za „bezpečné“ podľa západných štandardov (t.j. pod hodnotou 4,4 mmol/l).

Akonáhle klesli koncentrácie krvného cholesterolu zo 4,4 mmol/l na 2,3 mmol/l, znížila sa aj frekvencia výskytu rakoviny pečene, konečníka, hrubého čreva, pľúc, prsníkov, detskej leukémie, leukémie u dospelých, nádorov mozgu u detí a dospelých, rakoviny žalúdka a pažeráka. Väčšina ľudí vie, že ak má vysoký cholesterol, mali by sa starať o svoje srdce, ale netušia, že sú zároveň ohrození rakovinou. Okrem toho uznávaní lekári a významní vedci skúmajúci ischemickú chorobu srdca (ICHS) počas celej svojej dlhoročnej kariéry nikdy nezažili úmrtie na ICHS u pacienta, ktorý mal  krvný cholesterol menej ako 3,9 mmol/l.1

Krvný cholesterol a strava:

Dôležitým ukazovateľom rizika vzniku ochorenia je teda krvný cholesterol. A ako ho ovplyvní naša strava? Živočíšna strava zvyšuje koncentrácie cholesterolu v krvi a naopak, a to platí bez výnimiek, rastlinná strava znižuje koncentrácie krvného cholesterolu.

  • Krvný cholesterol sa zvyšuje, ak sa zvyšuje príjem:  mäsa, mlieka, vajec, rýb a živočíšneho tuku
  • Krvný cholesterol sa znižuje, ak sa zvyšuje príjem: rastlinnej stravy, strukovín, plodovej zeleniny, ovocia a koreňovej zeleniny (mrkvy a zemiakov)

Cholesterol v krvi

Štúdie urobené na ľudských dobrovoľníkoch ukázali, že konzumácia živočíšnych bielkovín zvyšuje koncentrácie cholesterolu v krvi.4,5,6,7 Rastlinná strava neobsahuje cholesterol a mnohými rôznymi spôsobmi pomáha znižovať aj množstvo telom vyrábaného cholesterolu. Všetky tieto poznatky sa zhodujú so zisteniami v Čínskej štúdii.1

V čínskych dedinských oblastiach je priemerný príjem živočíšnych bielkovín iba 7,1 g/deň, zatiaľ čo v USA je to závratných 70 g/deň (v SR je odporúčaná dávka 45 g/deň).

Vstúpte do ktorejkoľvek ordinácie a opýtajte sa lekára, ktoré zložky stravy ovplyvňujú Váš krvný cholesterol. Určite dostanete odpoveď, že sú to nasýtené tuky a cholesterol, a takmer žiadny lekár Vám nepovie, že krvný cholesterol ovplyvňujú hlavne živočíšne bielkoviny.

Na lekárskych fakultách po celom svete sa totiž ešte stále donekonečna prednáša o škodlivých účinkoch príjmu nasýtených tukov a cholesterolu na ICHS, akoby to boli jediné dôležité zložky stravy s týmto účinkom. Máloktorý doktor je ochotný pripustiť, že koncentráciu krvného cholesterolu ovplyvňujú živočíšne bielkoviny ďaleko významnejšie ako nasýtené tuky a samotný cholesterol zo stravy.4

Zdroj:

1. T. Colin Campbell, Ph.D., Thomas M. Campbell, M.D. - Nová Čínska štúdia - revidované a rozšírené vydanie, str. 92-96. (2016)
2. Synlab slovakia s.r.o., SNAS - Reg. No. 266/M-001. (2019)
3. Lipid Research Clinics Program Epidemiology Committee. "Plasma lipid distributions in selected North American Population. The Lipid Research Clinics Program Prevalence Study." Circulation 60: 427-439. (1979)
4. Sirtori C.R., Noseda G. and Descovich G.C.. "Studies on the use of a soybean protein diet for the management of human hyperlipoproteinemias." In: M.J. Gibney and D. Kritchevsky (eds.), Current Topics inf Nutrition and Disease, Volume 8: Animal and Vegetable Proteins in Lipid Metabolism and Atherosclerosis, pp. 135-148. New York: Alan R. Liss (1983)
5. Carroll K.K.. "Dietary proteins and amino acids-their effects on cholesterol metabolism." In: M.J. Gibney and D. Krischevsky (eds.), Animal and Vegetable Proeins in Lipid Metabolism and Atherosclerosis, Volume 8: Animal and Vegetable Proteins in Lipid Metabolism and Atherosclerosis, pp. 9-17. New York: Alan R. Liss (1983)
6. Terpstra AHM, Hermus RJJ and West CE. "Dietary protein and cholesterol metabolism in rabbits and rats." In: M.J. Gibney and D. Kritchevsky (eds.), Animal and Vegetable Proteins in Lipid Metabolism and Atherosclerosis, pp. 19-49. New York: Alan R. Liss (1983)
7. Kritchevsky D, Tepper SA, Czarnecki SK, et al. "Atherogenicity of animal and vegetable protein. Influence of the lysine to arginine ratio. "Atherosclerosis 41: 429-431 (1982)

Ako rýchlo a najlepšie znížiť cholesterol jedlom

Potrebujete vedieť, ako rýchlo, jednoducho a bez liekov znížiť cholesterol v krvi? Začnite sa riadiť nasledujúcimi odporúčaniami a výsledok Vás rýchlo prekvapí:

  1. Vylúčte zo stravy mäso a živočíšne bielkoviny
  2. Vylúčte zo stravy mlieko a mliečne produkty
  3. Vylúčte zo stravy biely cukor a výrobky z neho
  4. Konzumujte zeleninu, ovocie, strukoviny, tofu, orechy, ryžu, zemiaky, celozrnné pečivo - to všetko bez obmedzenia, kým sa nezasýtite
  5. Pite 2 l čistej vody denne
  6. Raňajkujte výživnú a plnohodnotnú kašu Hryzka s ovocím každý deň, ktorá podporuje znižovanie cholesterolu v krvi
  7. 1x týždenne si doprajte celotelový zásaditý kúpeľ na 1,5 hod. so zásaditou soľou MeineBase

Vzorový jedálniček na zníženie cholesterolu na celý týždeň

Ak hľadáte vzorový jedálniček na zníženie cholesterolu na celý týždeň, vypracovali sme pre Vás jedinečný týždenný plán, v ktorom môžete značiť ako postupujete. Tento jedálniček počíta s denným príjmom cca 1200 kcal, je založený na rastlinnej strave, ktorá podporuje zníženie cholesterolu, zohľadňuje správny pitný režim a podnecuje k racionálnemu stravovaniu. V prípade, že k takejto strave ešte doplníte pravidelný pohyb - chôdzu alebo ľahké cvičenie, výsledok Vás príjemne prekvapí.

    Jedálniček na zníženie cholesterolu - VZOR NA CELÝ TÝŽDEŇ (PDF)

     

    Zaujali Vás tieto informácie?

    Takéto fakty ako aj mnohé ďalšie si kompletne môžete prečítať v knihe s názvom Nová Čínska štúdia:

    Nová čínska štúdia - kniha

    Prejsť do eshopu

    Alebo chcete ďalšie informácie formou filmu?

     

    Ďalšie fakty ako aj mnohé iné skúsenosti známych športovcov a odborníkov na zdravú výživu si viete pozrieť aj vo filme Game Changers (2018):

     

    Film Game Changers

     

    Alebo chcete rovno vyskúšať raňajky, ktoré znižujú cholesterol?

     

    Raňajky, ktoré prispievajú k znižovaniu krvného cholesterolu, sa volajú Hryzka, sú 100% rastlinné a ráno ich pripravíte za 5 min.. Vďaka takýmto raňajkám máte istotu, že každé ráno urobíte pre seba maximum a Váš cholesterol začne postupne klesať. Vyskúšajte takéto raňajky na mesiac a ozdravte si vlastné cievy.

     

    Chcem kúpiť raňajky Hryzka

    Prihláste sa prosím znovu

    Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

    Ďakujeme za pochopenie.

    Prihlásenie